SoMe

Opkvalificering af Social Media-medarbejdere – 4 dage i august

På fire kursusdage i august giver vi dig opkvalificeringen til at forstå og bruge digitale og sociale medier og AI, de mediemekanismer, der følger med, og hvordan dine klassiske værktøjer i kommunikation, presse og kampagne får mere slagkraft, når du mestrer grebene på tværs af medier, kanaler, platforme og formater, eller når du ved, hvordan AI-værktøjer giver fordele.

Kan du det, du skal i arbejdet med sociale medier for at fylde din stilling ud? Er du ansat til at arbejde med sociale medier, men mangler et par elementer i værktøjskassen for at skabe resultater?

Operate tilbyder en ambitiøs uddannelse over fire dage til dig, der er ansat til at administrere sociale medier og digitale medier i en politisk funderet organisation, som f.eks. en kommune, en styrelse eller en interesseorganisation.

Du skal mestre en række forskellige tekniske elementer, mens du skal have strategisk og politisk forståelse, forståelse af tonalitet, viden om at lave både daglig drift og kampagne, og du skal have evnen til at rådgive andre i din organisation. Du skal kunne skrive, producere de rette formater til kanalerne og vide, hvordan du knækker algoritmerne. Og så skal du kunne håndtere AI og alle de nye elementer og arbejdsgange, det fører med sig.

Dette er uddannelsen, hvor du fra et godt grundniveau omkring sociale medier bliver trænet til at operere på et højere niveau, så du kan understøtte organisationens kommunikation.

Hovedbestanddele
På kursusdagene ser vi primært på følgende emner:

  • Hvordan finder du målgrupper, rammer dem og flytter dem på de kanaler de er på i et stort virvar af platforme?
  • Teknik og Algoritmer på hver platform på de seks store – Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, TikTok og Youtube
  • Hvordan producerer du indhold og de forskellige formater? Tekst, podcast, lyd, video, reels, stories, Tiktoks og meget mere.
  • Hvordan bruger du robotter og AI til at understøtte dit arbejde i din kommunikation?
  • Hvordan laver du en strategi og organiserer arbejdet, så din organisation arbejder rigtigt med de ressourcer de har?
  • Værktøjer til at agere optimalt – Guidelines til medarbejdere, formatoversigter, modeller, arbejdet med kanalcyklus og indholdsproduktion, taktiske værktøjer til at tackle negativ kommunikation.
  • Hvordan annoncerer du og får organisk til at spille sammen med annoncering?
  • Hvordan laver du kampagne?
  • Hvordan sætter du strøm til klassisk kommunikation og får kommunikationen til at virke på tværs af medier?
  • Hvordan angriber du disciplinerne? PR, Salg, Interessevaretagelse, corporate kommunikation mv.

Du får værktøjskassen fyldt op, inspiration til dit daglige arbejde og kommer på omgangshøjde med mulighederne på tværs af medier.

Temaer for de 4 uddannelsesdage

Dag 1: Digitalt som mindset, skillset, toolset - Vi ser på digitalt på tre niveauer - Som paradigme og mindset, som del af forandringen og som værktøj og  sætter strøm til de klassiske kommunikationsdiscipliner – Hvordan har talen, pressemeddelelsen, det fysiske møde, PR, PA og corporate kommunikation fået yderligere ben at gå på med sociale medier, og hvordan gør de allerbedste? Vi arbejder med strukturværktøjer som MWB, udvidede personas, formathjul og kanalcyklus for at lære, hvordan man arbejder på tværs af medier, på tværs af siloer i en organisation for at skabe kommunikation, der fungerer på flere kanaler og i sammenhæng. Vi ser på hvordan de dygtigste organisationer lykkes med at få ekstra stor slagkraft og resultater, når de tænker klassisk kommunikation sammen med sociale medier. 

Dag 2: Hvilke sociale og digitale medier skal du vælge og hvilket indhold? Vi dykker ned i marketing mixet og sætter kanalerne sammen, på tværs af medier - Med udgangspunkt i algoritmer og formater ser vi på, hvordan man producerer til flere kanaler, hvordan man vælger de rigtige og ser på TikTok, Instagram, Twitter, LinkedIn, Facebook, YouTube og Podcast i kombination med de analoge værktøjer. Vi ser på mulighed for organisk og annonceret rækkevidde. Vi dykker ned i konkret indholdsproduktion, hvad man skal kunne som leder på en opgave, hvordan man vælger evt. samarbejdspartnere og meget mere. Og så ser vi på robotter og AI.

Dag 3: Hvordan laver man strategi og kampagne - Vi ser på social medie-strategi, kanalstrategi eller strategi på tværs af medier, og hvordan får man skabt talspersoner, brugt lederen på sociale medier og masseret sociale medier ind i sit arbejde og i organisationens strukturer. Vi tager udgangspunkt i virksomheder, der løser det hver dag, og vi ser på konkrete værktøjer og modeller man kan tage med direkte ind i sin organisation. Og så ser vi på kampagner, når hele klaviaturet spiller. Hvordan man bygger dem op på tværs af medier og hvilke greb, du skal mestre. Vi ser på måling og måleværktøjer.

Dag 4: Kriser, negativ kommunikation, taktisk kontrol på sociale medier og på tværs af medier, når vi er under pres og taktiske værktøjer til at håndtere svære sager. Vi ser på muligheder, faldgruber, teknikker og værktøjer til at klare sig igennem en krise, styre kommunikation, værktøjer til at forberede sig, vi ser på taktiske værktøjer til at sætte sig som præmisleverandør på samtalerne og værktøjer til at få kontrol over alt det, vi tror vi ikke kan kontrollere på sociale og digitale medier.

Hvem kan deltage?

For at kunne deltage i uddannelsen, skal du arbejde med sociale medier i en interesseorganisation, erhvervsorganisation, faglig organisation, NGO eller en anden politisk organisation. På uddannelsesdagene har vi tidligere haft deltagere fra bl.a. advokatselskaber, ingeniørvirksomheder, brancheorganisationer, fonde, kommuner, styrelser, fagforeninger og mange flere.  Vi udformer det endelige program ud fra de tilmeldtes organisationer og niveau.

Uddannelsesledere

Benjamin Rud Elberth er digital direktør i Operate, specialist i kommunikation på tværs af medier og i at skabe forandring med afsæt i digitale og hybride værktøjer. 

Jonas Ravn er digital chefrådgiver og har i mere end et årti navigeret i krydsfeltet mellem politik og kommunikation. Han er specialiseret i samspillet mellem sociale, digitale og traditionelle medier og strategisk brug af data ift. måling, aktivering og segmentering. 

Undervejs møder du andre rådgivere fra Operate til at fremlægge konkrete cases.

Datoer

Alle dage 9.00 til 15.30 hos Operate, Jesper Brochmands Gade 10, 2200 Kbh N. Vi spiser let morgenmad, frokost og eftermiddagskage sammen. Der vil være 10 minutters-pauser til at håndtere den værste telefontid, hvis du er meget efterspurgt.

Uddannelsesdagene afholdes:

  • Mandag den 12. august
  • Tirsdag den 13. august
  • Onsdag den 14. august
  • Torsdag den 15. august

Pris

13.995 kr. ex. moms, der faktureres ved bekræftet tilmelding. Forplejning er med i prisen.

Tilmelding

Tilmelding sker til Benjamin på bel@operate.dk senest 1 uge før første uddannelsesdag.